Wat gebeurd er met mij, als ik iemand aangeef op verdenking van misbruik van n kind en t blijkt niet waar te zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ligt er aan wat jouw intentie was met het doen van de melding.

Heb je redenen te meer om aan te nemen dat er een ernstige waarschijnlijkheid bestaat dat het kind daadwerkelijk wordt mishandeld en het blijkt achteraf niet zo te zijn, niets aan de hand. (voor jou dan)

Iedereen weet dat dit zeer schokkend is voor de ouders om valselijk beschuldigd te worden, maar bij ernstige vermoedens van kindermishandeling kan je beter 10 keer er naast zitten dan 1x te laat.

Echter heb jij de opzet gehad de ouders even een hak te zetten door een valse melding te doen, puur omdat je ze niet mag, je ze wilt terugpakken of iets dergelijks, en dit valt te bewijzen, dan heb jij een probleem en zul je (terecht) vervolgd worden voor laster/smaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook een anonieme tip geven. Als je gegronde redenen hebt om mensen van misbruik te verdenken zou ik het je persoonlijk kwalijk nemen dit niet te melden omdat je bang bent zelf in de problemen te komen.

Ik weet dat de website www.watkanikdoen.nl je verder zou kunnen helpen.